LABII – Human Design

GENERATIE SOCIOLOGIE

Een generatie is in sociologische betekenis een categorie mensen die tot dezelfde leeftijdsgroep behoort en te maken heeft met gemeenschappelijke eigenschappen die individuele verschillen kunnen domineren.

Als individu is men het product van zowel ouders als omgeving; het tijdsgewricht waarin iemand opgroeit is mede bepalend voor wie iemand is. Alle individuen die rond een bepaalde tijd zijn opgegroeid vormen tezamen een generatie die collectief invloed uitoefent op hun medemens en op de samenleving als geheel.

Hoe lang duurt een generatie?

Een generatie wordt vaak omschreven als een categorie mensen die tot eenzelfde leeftijdsgroep behoren en te kampen hebben gehad met dezelfde problemen in de levensloop.

Als je het over de vorige generatie hebt, dan heb je het over de generatie van je vader en je moeder. Als je over een generatiekloof praat dan bedoel je een groot verschil van opvatting (bijv. over normen en waarden) tussen naast elkaar levende generaties.

Dit zijn de biologische generaties. Hoe lang een generatie duurt is moeilijk te zeggen, want sommigen mensen krijgen hun kinderen op hen zestiende jaar, anderen op hun veertigste. Hierbij is de grens moeilijk aan te geven.

De grens is makkelijker aan te geven als de generatie ingedeeld is op andere kenmerken:

Je hebt ook sociologische generaties. Denk hierbij bijvoorbeeld babyboomers, jaren ’60, vooroorlogs, etc

Het woord generatie kan ook voor andere zaken dan leeftijdsgroepen gebruikt: bij bijvoorbeeld computertechniek of spelcomputers spreekt men ook over generaties. Deze worden dan gekenmerkt door technische vooruitgang

 

 


EEN BLIK OP DE TOEKOMST – TRENDFORECAST

Een van de bekendste trendwatchers van de wereld is Lidewij Edelkoorts. Elk jaar voorspelt Lidewij aan de hand van beelden en teksten de nieuwste trends die al in de samenleving spelen maar nog niet main stream zijn. Een kleine samenvatting voor 2011:

Lidewij Edelkoort’s  motto voor 2011: ‘We are family’. Lidewij koppelt tendensen aan mensen en illustreert dat met design voorbeelden uit binnen – en buitenland. Ze spreekt heel inspirerend over hoe mensen en ook dingen bij elkaar (willen) horen. “We staan aan de vooravond van een periode waarin mensen zoeken naar samenleving en samenhang. Naar een groep, waarbinnen ieder zijn plaats in kan nemen zonder de eigen individualiteit op te geven.”

Lidewij voorziet een grote interesse in het industriële; serieproductie als reactie op de crafts & arts van dit moment. Ook het zelf doen, (af)maken en costumizen van producten is een duidelijke wens van de consument. Andere voorspellingen zijn de opkomst van flamboyant geel (‘geel is het nieuwe roze’), blonde houtsoorten, helder glas, matte metalen als tin, koper, brons en aluminium en naast tactiele ook driedimensionale materialen. Tot slot een budget-tip in deze tijden van crisis: ‘breng je bestsellers dus nu ook in geel en/of metaal uit. Daarmee creëer je een ‘nieuw’ product, voor een nieuw publiek zonder al te hoge kosten.’

Geel? Wat vinden jullie? Ik heb er een beetje dubbel gevoel bij. Het is een vrolijke warme kleur die goed toegepast veel sfeer en warmte kan toevoegen. Maar geel kan ook heel goedkoop en schreeuwerig zijn….denk aan de drie dwazen dagen

Gardening Green De groene beweging is geen trend, maar in feite gaat het om een ramp die alleen kan worden opgelost door steeds meer verstandig wordende consumenten die zich gaan wenden tot de wereld van bio vers groen en duurzaam wonen. De invloed van deze belangrijke reddingsbeweging zal uiteindelijk ook de kleur van onze huizen en ons design definiëren.

Sowing Ideas Organische vormen in beweging, die geïnspireerd zijn op de natuur, des al niettemin toch gemaakt door de mens met historische keramische technologie of met snelle vooruitgang in prototyping.

Pollinating Progress Vloeiend, flexibel en bolvormig zullen de belangrijkste kenmerken van de producten voor de toekomst zijn, vervaardigd in een seriële en een moleculaire-modus.

Hybridising Species De ophoping van afvalstoffen uit onze consumptiemaatschappij, van hebzucht in volle pracht en praal, zal wereldwijd uitnodigen tot het creëren van nieuwe hybriden producten.

 

PERSOONLIJKE CONCLUSIE

Algemene trend voor de nabije toekomst

  • Mensen zoeken naar samenleving en samenhang
  • Men wil een groep creëren, een collectieve samenleveing >< zonder zijn eigen identiteit op te geven
  • Grote interesse in het industriële
  • Duidelijke wens voor het zelf doen, (af)maken en customizen van de consument
  • Landscaping Space Degelijke materialen met bepaalde organische vormen omhelzen vloeiend onze menselijke vorm, met meer comfort.
  • Sowing Ideas Organische vormen in beweging, die geïnspireerd zijn op de natuur, des al niettemin toch gemaakt door de mens met historische keramische technologie of met snelle vooruitgang in prototyping.
  • Pollinating Progress Vloeiend, flexibel en bolvormig zullen de belangrijkste kenmerken van de producten voor de toekomst zijn, vervaardigd in een seriële en een moleculaire-modus.
  • Hybridising Species De ophoping van afvalstoffen uit onze consumptiemaatschappij, van hebzucht in volle pracht en praal, zal wereldwijd uitnodigen tot het creëren van nieuwe hybriden producten.

TRENDWATCHER ADJIEDJ BAKAS

Adjiedj Bakas geldt als een boeiende, prikkelende, deskundige, humoristische, visionaire, entertainende en derhalve veel gevraagde spreker op congressen en andere oploopjes. Hij koppelt kennis aan entertainment en levert daarmee “infotainment”.

Hij oogst veel publiciteit in toonaangevende media in binnen- en buitenland. Volgens de pers is hij “prominent” (Volkskrant), “inspirerend” (NRC Handelsblad), “prikkelend” (Elsevier), “zijn tijd vooruit” (Story), “optimistisch” (CNN), “provocerend” (TV2 Journaal Denemarken) en “word je blij van hem” (BBC).

Stuk uit een lezing

Bakas legt ons uit dat er een 50-jarige cyclus in innovatie waar te nemen is en dat een crisis altijd komt vóór een periode van (technische) bloei. We verblijven nu in de 5de depressie in 200 jaar. De economie ontwikkelt zich in seizoenen en we zitten nu in de economische winter. Om straks met een nieuw begin te starten moeten we aan de voorjaars schoonmaak.

We moeten vooral goed kijken naar waar de innovatie zit, of waar zich problemen gaan voordoen om zodoende hierop in te kunnen springen. Dus ondernemen in de juiste fase en weten waar de toekomst ligt! Bakas noemt bijvoorbeeld de robotisering, nanotisering en hybridisering. We vergoenen! Cradle-to-cradle concepten.



 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: